
July 2007 | 79

Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1: 79-97

Explaining Press Performance in New Democracies 
The Organizational Imperative

Sallie Hughes

Abstract

Once democratic elections are installed in a liberalizing political regime, 
what determines the quality of media performance in a new democracy? The 
literature from academia and free press advocacy groups suggests a number of 
hypotheses, but the political ideologies and journalistic norms of newsroom 
leaders often are downplayed or even missed. Based on a comparison of Latin 
American newspapers known for bringing assertive, diverse, and autonomous 
news coverage to their countries, the central finding of this study is that, once 
a threshold of political liberalization is passed, the organizational dynamic 
matters most. Given enough slack in the environment, the political ideologies 
and journalistic norms of media owners and decision-making editors acting 
within hierarchical news organizations determine the fate of “democratic” 
journalism. This finding demonstrates the need for comparative journalism 
studies to pay more attention to organizational and institutional dynamics as 
media systems are transformed.

 

Scholars have long theorized about the importance of a free press for the quality 
of democratic governance. More recently, quantitative policy studies have tried 
to measure the effects of a democratic style of journalism, using statistical 
measures which assume that a liberal news production environment will yield 
a positive result.1 Such an assumption is fragile at best. Although the two 
may be correlated, media analysts should not conflate the press environment 
with the actual practice of journalism. In the more than two decades since 

Sallie Hughes is Assistant Professor, School of Communication, University of Miami, Coral 
Gables, Florida. <shughes@miami.edu>
1	Pippa Norris, “The Role of the Free Press in Promoting Good Governance and Human 

Development,” paper prepared for UNESCO meeting on World Press Freedom Day: Media, 
Development, and Poverty Eradication, Colombo, Sri Lanka, May 1-2, 2006; Shyamal K. 
Chowdhury, “The Effect of Democracy and Press Freedom on Corruption: An Empirical Test,” 
Economics Letters 85, no. 1 (2004): 93-101; and Aymo Brunetti and Beatrice Weder, “A Free 
Press Is Bad News for Corruption,” Journal of Public Economics 87, nos. 7-8 (2003): 1801-
1824.



80 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1

political liberalization transformed governing systems in much of the world, 
we have seen that electoral democracy does not systematically lead to a form 
of news production that enables citizen participation, public deliberation, 
and government accountability.2 A new generation of deeper studies of 
media performance is finding that there actually is far more variation in the 
way that journalism is practiced within new democracies than the traditional 
assumptions of the liberal media paradigm would suggest.3 Moreover, there is 
anecdotal evidence that some journalistic traits associated with the deepening 
of democracy have actually declined in the years since Latin America’s new 
democracies passed the procedural benchmark of a founding election.4 This is 
particularly apparent in Argentina and Chile.5 It would seem that an assessment 
of the press environment alone is insufficient for understanding what explains 
the creation and survival of prodemocracy journalism.

2	Daniel Kaufmann, “Media, Governance and Development: An Empirical Perspective,” keynote 
address delivered at UNESCO meeting on World Press Freedom Day: Media, Development, 
and Poverty Eradication, Colombo, Sri Lanka, May 1-2, 2006; Daniel Kaufmann, “Media, 
Governance and Development: An Empirical Perspective,” powerpoint presentation delivered at 
UNESCO meeting on World Press Freedom Day: Media, Development, and Poverty Eradication, 
Colombo, Sri Lanka, May 1-2, 2006; Sallie Hughes, Newsrooms in Conflict: Journalism 
and the Democratization of Mexico (Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press, 2006); 
W. Lance Bennett, “The Media and Democratic Development: The Social Basis of Political 
Communication,” in Communicating Democracy: The Media and Political Transitions, ed. 
Patrick H. O’Neil (Boulder, Co: Lynne Rienner, 1998), 195-207; and Katrin Voltmer, ed., Mass 
Media and Political Communication in New Democracies (London: Routledge, 2006). See also 
Robert McChesney, Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times 
(New York: New Press, 2000).

3	Hughes, Newsrooms in Conflict: Journalism and the Democratization of Mexico; Mauro P. Porto, 
“Framing Controversies: Television and the 2002 Presidential Election in Brazil,” Political 
Communication 24, no. 1 (2007): 19-36; Juliet Gill, “Muzzling the Watchdog: Changing Media 
Performance in Democratic Argentina” (Ph.D. diss., University of Miami, 2006); Voltmer, Mass 
Media and Political Communication in New Democracies; Ken León Dermota, And Well Tied 
Down: Chile's Press Under Democracy (Westport, CT: Praeger, 2003); and Ronnie Mustamu, 
“Agenda Setting of Indonesian Mass Media after Political Reformation: Idealism vs. Business of 
Local Mass Media during Local Election,” paper delivered at the Fifth International Conference 
on Communication and Mass Media, Athens, Greece, May 19-21, 2007.

4	Daniel Santori, “Las presiones a la prensa argentina en el gobierno de Kirchner” (Pressures on 
Argentine journalism during the Kirchner government), Sala de Prensa 3 no. 3 (August 2006), 
www.saladeprensa.com (accessed June 19, 2007); Gerardo Reyes, “Tema: Autocensura” (Issue: 
Self-censorship), Instituto Prensa y Sociedad, 2006, http://www.ipys.org/entrevista.php?foro=6
&comentarista=2 (accessed July 2, 2007); Juan Jorge Faundes Merino, ¿Ocaso de periodismo 
de investigación en Chile y América Latina? (The decline of investigative journalism in Chile 
and Latin America?), Razon y Palabra, no. 22 (May-June 2001), http://www. razonypalabra.org.
mx/anteriores/n22/22_jfaundes.html (accessed June 15, 2007); and Juan Jorge Faundes Merino, 
Periodismo de investigación en Sudamérica, obstáculos y propuestas (Investigative journalism 
in South America, obstacles and proposals) (Capítulo Chileno de Transparencia Internacional 
- FORJA, Santiago de Chile, 2002).

5	Gill, “Muzzling the Watchdog: Changing Media Performance in Democratic Argentina”; Martín 
Rodríguez Yebra, “El perro no ladra: Ocaso del periodismo de investigación en Argentina” (The 
dog doesn’t bark: Decline of investigative journalism in Argentina,) unpublished ms, University 



July 2007 | 81

This article addresses a theoretical and practical question of some urgency: 
Once a form of democratic elections is installed, what determines the quality 
of journalism in a new democracy? Using a most-similar system design, 
the article analyzes fluctuations in the practice of journalism in four Latin 
American newspapers identified as founders of forms of journalism thought 
to have supported democratic deepening in their countries as authoritarian 
political systems liberalized.6 The article is based on secondary sources and key 
informant interviews. It assesses the macro-environment of news production 
typically the focus of indexes that form the basis for most quantitative studies 
of the press around the world, but also assesses organizational dynamics 
inside media outlets and a number of conditions in a domain that institutional 
theorists call the “organizational field” of a transorganizational institution, such 
as journalism or the news media.7 The general purpose of the article is to better 
understand why prodemocracy journalism endures, strengthens, or declines 
after a country installs an electoral democracy. Additionally, it assesses the 
relevance of organizational and institutional theory for advancing comparative 
journalism studies.

The study is grounded in an approach to media transformation in which 
interaction among four institutional domains, including but not limited to the 
macro-environment of news production, explains journalistic stability and 
change. The approach was developed ground-up from an in-depth longitudinal 
study of Mexican news organizations and located within the wider sociology of 
organizations and institutions.8 The central finding is that, once a threshold of 
political liberalization had passed, the organizational dynamic mattered most. 
Given enough slack in the external environment, the political ideologies and 

of Miami, School of Communication, 2005, 27; León Dermota, And Well Tied Down: Chile’s 
Press Under Democracy; and Rosalind Bresnahan, “The Media and Democracy in Chile, Latin 
American Perspectives 30, no. 6 (2003): 39-68.

6	Rosental Alves, “From Lapdog to Watchdog: The Role of the Press in Latin American 
Democratization,” in Making Journalists, ed. Hugo de Burgh (New York: Routledge, 2005), 
181-201; Hughes, Newsrooms in Conflict: Journalism and the Democratization of Mexico; León 
Dermota, And Well Tied Down: Chile’s Press Under Democracy; Silvio Waisbord, “Knocking on 
Newsroom Doors: The Press and Political Scandals in Argentina,” Political Communication 11 
(1994): 19-33; and Waisbord, “The Unfinished Project of Media Democratization in Argentina,” 
in Communicating Democracy: The Media and Political Transitions, ed. Patrick H. O’Neil 
(Boulder, Co: Lynne Rienner, 1998), 41-62.

7	Timothy Cook, Governing with the News: The News Media as a Political Institution (Chicago: 
University of Chicago Press, 1998).

8	Hughes, Newsrooms in Conflict: Journalism and the Democratization of Mexico. See also, 
Richard W. Scott, Institutions and Organizations (Thousand Oaks, CA: Sage, 2005); Richard 
W. Scott, Organizations: Rational, Natural and Open Systems, 4th ed. (Upper Saddle River, NJ: 
Prentice Hall, 1998); Edgar H. Schein, Organizational Culture and Leadership (San Francisco: 
Jossey-Bass Publishers, 1985); id., Organizational Culture and Leadership, 3d ed. (San 
Francisco: Jossey-Bass Publishers, 2004); and Walter W. Powell and Paul J. DiMaggio, eds., The 
New Institutionalism in Organizational Analysis (Chicago: University of Chicago Press, 1991).



82 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1

journalistic norms of media owners and decision-making editors acting within 
hierarchical news organizations determined the fate of democratic journalism.

The study is bounded by certain conditions that are typical in Latin 
America. All the cases compared were privately owned media companies with 
vertical decision-making structures. These conditions may limit the broader 
generalization of the study, but they nevertheless suggests that comparative 
journalism studies should pay more attention to organizational dynamics and 
that policy studies should take care not to conflate the environment of news 
production with actual press behavior.

Explaining “Democratic” Journalism

Scholars have given several names to journalism that enable or promote 
participatory citizenship, broad representation, and governmental accountability. 
Lawson speaks of “opening” the media, Peruzzotti of “independent” 
journalism, and Waisbord of “watchdog” journalism in the South America of 
the 1990s and later uses an umbrella “democratic” terminology.9 Elsewhere, 
I argue for a Latin Americanized “civic” or “citizen-focused” definition 
because of practitioners’ normative concepts and the interaction among 
independent media, political participation, and civil society during and after 
political transitions.10 All of these authors in some way are describing forms 
of journalism that perform supportive functions in a participatory democracy. 
Usually, the traits of prodemocracy journalism include a certain autonomy or 
distance from external centers of power, assertiveness in reporting the news, 
and diversity in the voices and viewpoints reflected in the news.

Analysts point out that civic or democratic journalism is just one form of 
news production that arose in post-authoritarian Latin America.11 Forms that 
elsewhere I have called adaptive authoritarianism feature strategic selection 
of news topics, sources, and frames to promote particular interests or causes. 
Alternatively, more market-driven forms use sensationalism and personalization 

9	Chappell Lawson, Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of a Free Press in 
Mexico (Berkeley, CA: University of California Press, 2002); Enrique Peruzzotti, “La política 
de accountability social en América Latina” (The politics of accountability in Latin America), 
RePRI: Revista Electrónica del EPRI, Francisco Marroquín University, Institute of Political 
Studies and International Relations (Guatemala: Guatemala, 2004); Silvio Waisbord, Watchdog 
Journalism in South America: News, Accountability and Democracy (New York: Columbia 
University Press, 2000); and Silvio Waisbord, “Democratic Journalism and ‘Statelessness’,” 
Political Communication 24, no. 2 (April 2007), 115-129.

10	Hughes, Newsrooms in Conflict: Journalism and the Democratization of Mexico. See also, 
Enrique Peruzotti and Catalina Smulovitz, Enforcing the Rule of Law: Social Accountability in 
New Democracies (Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press, 2006).

11	Hughes, Newsrooms in Conflict: Journalism and the Democratization of Mexico; Sallie Hughes 
and Chappell Lawson, “Propaganda and Crony Capitalism: Partisan Bias in Mexican Television 
News,” Latin American Research Review 39, no. 3 (2004): 81-105; Rick Rockwell and Noreen 
Janus, Media Power in Central America (Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 



July 2007 | 83

of political coverage without contextualization.
Of course, the traits of democratic and other forms of journalism can 

mix; as Hallin, McQuail, and others have noted,12 neither media systems nor 
media organizations usually reflect a single journalistic model. However, to 
the degree the traits from one model or another dominate in the construction of 
the news, journalism’s potential to activate informed participation and popular 
sovereignty can be strengthened or diluted.

A number of hypotheses for the varying forms of journalism in Latin 
America and other newly democratic regions can be derived from the academic 
literature and growing body of advocacy studies of press freedom around the 
world. An assumption underlying much of this work is that press behavior 
responds largely to incentives emanating from the environment external to the 
media organization. Paradigmatic of this approach is Freedom House’s widely 
utilized annual study, Freedom of the Press, which uses expert analysis to 
create quantitative measures of the country-level legal, political, and economic 
environment in which the press operates.13 Most of the previously mentioned 
studies of the effects of the press on democratic performance use this measure 
of the press environment in their statistical analyses. The Reporters Without 
Borders ranking, created by a survey of experts and practitioners, is similarly 
focused on the external environment of news production.14

Waisbord’s recent work remains within this paradigm, but turns the tables 
on the assumption of classic liberalism that a free press has much to fear from 
a strong state.15 Instead, he focuses on the pressures of “statelessness,” or the 
condition in which states are unable to perform key functions necessary to create 
an environment in which democratic journalism can thrive. These functions 
include acting as guarantor of respect for human rights, the formulation and 
fair use of unobtrusive press laws, and the adoption and implementation of 
antitrust mechanisms that block the formation of monopolies in the mediated 
public sphere. Faundes’s interviews with leading investigative journalists in 
six South American countries identified a number of obstacles that journalists 
perceive for the practice of investigative journalism in the region. As journalists 

2003); Porto, “Framing Controversies: Television and the 2002 Presidential Election in Brazil”; 
and León Dermota, And Well Tied Down: Chile’s Press Under Democracy.

12	Daniel C. Hallin, “Commercialism and Professionalism in the American News Media,” in Mass 
Media and Society, 2d ed., ed. James Curran and Michael Gurevitch (New York: St. Martin’s 
Press, 2000), 218-237, and Denis McQuail, Mass Communication Theory: An Introduction 
(London: Sage, 1987).

13	Karin D. Karlekar, Freedom of the Press 2005: A Global Survey of Media Independence 
(New York: Freedom House/ Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2005), and Karin D. 
Karlekar, Freedom of the Press 2006: A Global Survey of Media Independence (New York: 
Freedom House/ Lanham: Rowman & Littlefield, 2006).

14	Available at www.rsf.org.
15	Waisbord, “Democratic Journalism and ‘Statelessness’.” 



84 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1

view it, impediments to assertive reporting come from many of the previously 
identified external pressures, plus owners’ responses to business interests.16

Lawson and I summed up these studies and our own interviews with 
informants by proposing five general barriers that block the formation of 
democratic media systems in Latin America. From the environment, we 
identified generalized weakness in the rule of law, holdover authoritarian 
legislation, and limited audience access to diverse sources of information 
because of media ownership concentration. Within the organizational context, 
we identify owners’ instrumental use of news to further personal and group 
interests, as well as uneven professional standards among journalists.17

There is much to support the idea that media organizations primarily 
respond to pressures and cues from their external environment, as external 
controls on Latin American media have remained strong if not stifling since 
the return to democracy in many of the region’s countries. There is also much 
to support the notion that media owners exert pressure on content in response 
to both business and particular interests, as many Latin American media 
companies are family owned and hierarchically structured, and must survive 
in oligopolistic advertising markets where a government presence nevertheless 
remains important.

However, the idea that media organizations or media owners respond 
seamlessly to cues in the external press environment belies both journalistic 
practice in the region and scores of studies of organizational behavior. There are 
plenty of examples when media organizations, like other types of organizations, 
did not change their behavior despite significant alteration of the political and 
economic cues emanating from the macro-environment. Media organizations 
can remain almost “frozen” until they lose their cohesiveness, or until they 
take on new leadership that retools the organizational culture and its artifacts. 
Similarly, they can change in ways that run contrary to what dominant external 
cues would suggest.18

Studies of organizations and institutions point to another level of inquiry 
for the question of what creates a type of journalism that facilitates democratic 
participation and governance: the role of organizational leadership and culture. 
As Schein has discovered, and from which I extrapolate, organizational 
culture operates on three levels: (1) as artifacts, or the visible outcomes of 
organizational culture (in the case of news media organizations, news content 

16	Faundes, Periodismo de investigación en Sudamérica, obstáculos y propuestas. 
17	Sallie Hughes and Chappell Lawson, “The Barriers to Media Opening in Latin America,” 

Political Communication 22, no. 1 (2005): 9-25.
18	Hughes, Newsrooms in Conflict: Journalism and the Democratization of Mexico, 131-147; Paul 

J. DiMaggio and Walter W. Powell, “The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and 
Collective Rationality in Organizational Fields,” in The New Institutionalism in Organizational 
Analysis, ed. Walter W. Powell and Paul J. DiMaggio (Chicago: University of Chicago Press, 
1992), 65-66; and Schein, Organizational Culture, 271-272.



July 2007 | 85

is an artifact of culture as are newsroom decision-making processes); (2) as the 
stated beliefs, values, strategies, goals, and philosophies of the organization; 
and (3) as the basic underlying assumptions that are the taken-for-granted 
beliefs, perceptions, thoughts, and feelings that are usually unquestioned and 
nonnegotiable. Schein believes that these deep, tacit, usually unquestioned 
assumptions are what really drive organizational cultures, producing patterns 
of behavior that yield visible artifacts such as news content.

What determines the shared assumptions? Schein summarizes the 
sources of organizational culture as the beliefs, values, and assumptions of 
organizational founders, the learning experiences of group members as the 
organization evolves, and the new beliefs, values and assumptions brought 
in by new members and organizational leaders. Leaders “impose” and then 
“embed” their assumptions in the organizational culture, becoming the most 
important cultural force within a successful organization. Leaders transmit their 
values by demonstrating importance through: paying attention, measuring, 
and controlling on a regular basis; their reactions to critical situations and 
crises; how they allocate resources; role modeling, teaching, and coaching; the 
allocation of rewards and status, as well as sanction; and recruitment, selection, 
and promotion.19

Schein’s finding of the centrality of organizational leadership in setting 
cultural norms would seem especially appropriate to the hierarchical family 
firm of Latin America, including media companies. While Costa Rica and 
Argentina may be exceptions, organizational studies have posited that Latin 
America’s traditional organizational leader is directive and paternalistic and 
that decision-making is restricted to fewer groups and imposed top-down in 
a hierarchy with large power differentials.20 While resistance in small groups 
may develop to the dominant culture,21 the lack of career options for journalists 
in most countries as well as the pervasiveness of vertical decision-making 
hierarchies suggest that resistance does not change news output consistently or 
substantially. As a Mexican reporter and author stated recently, reporters “are 
trained to comply with editors’ orders.” Otano and Sunkel describe a similar 

19	Schein, Organizational Culture and Leadership, 25-37, 246, and Edgar H. Schein, “The Role of 
the Founder in the Creation of Organizational Culture,” working paper, Alfred P. Sloane School 
of Management, Massachusetts Institute of Technology, 1983.

20	Eric J. Romero, “Latin American Leadership: El Patron & El Lider Moderno,” Cross Cultural 
Management 11, no. 3 (2004): 25-37; Luis Montaño, “La dimensión cultural de la organización: 
Elementos para un debate en América Latina” (The cultural dimension of the organization: 
Elements for a debate in Latin America), in Tratado latinoamericano de sociología del trabajo 
(Treatise of Latin American labor sociology), ed. Enrique de la Garza (Mexico City: Colegio de 
México, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Universidad Autónoma Metropolitana, 
Fondo de Cultura Económica), 285-311; and Geert Hofstede, Culture’s Consequences: 
International Differences in Work-Related Values (Newbury Park, CA: Sage, 1980).

21	Suzana Braga Rodrigues, “The Political Dynamics of Organizational Culture in an 
Institutionalized Environment,” Organization Studies 27, no. 4 (2006): 537-557.



86 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1

phenomenon in Chile, comparing journalists to bureaucrats who “fulfill tasks 
someone else has assigned.”22

The macro-environment highlighted in the free press literature and the 
role of leadership and culture identified in organizational studies are two of 
four interacting domains synthesized in an “institutional model” of media 
development. The model was developed ground-up by studying Mexico’s 
transition from an authoritarian media institution to a hybrid system in 
which civic, market-driven, and authoritarian approaches to journalism 
coexist. It considered the interaction of the environment, the organization 
and the organizational leader, but also the transorganizational field of media 
outlets.23 An organizational field consists of organizations pursuing similar 
objectives, which can exhibit higher or lower degrees of structural similarity, 
or isomorphism.24 The press field in Mexico went from higher to lower degrees 
of isomorphism as a transorganizational institution eroded into coexisting 
populations of media organizations producing differing forms of journalism.

The contrasting approaches to journalism visible in Mexico’s current media 
field is the result of a transition in which the liberalization of the political and 
economic environment widened political space, changed economic incentives, 
and created systemic shocks that delegitimated the old ways of authoritarian 
journalism in support of the regime. However, some newspapers anticipated 
societal changes and others modified content in differing ways. Organizational 
and institutional lenses are necessary to understand these differences and the 
current hybrid system. Early innovators in the press field were driven by owners 
or key editors who harbored oppositional political values, learned alternative 
ideas about journalism from academia or from abroad, and obtained control of 
their newsrooms to purposefully retool newsroom culture.

Early innovators such as El Norte in Monterrey and La Jornada in Mexico 
City survived long enough in Mexico’s political transition to change referents 
in the newspaper field and influence other publications such as El Universal, 
Reforma, and El Sur as new ideas, practices, and values diffused. However, not 
all media organizations reacted similarly. For example Excelsiór, Novedades, 
and Unomásuno did not change substantially and eventually closed or became 
largely irrelevant. Formed in previous eras in which they were highly successful, 
the organizational leaders of these newspapers filtered information from the 
environment and newspaper field in ways that blocked substantive change.

22	Quote of Mexican journalist and author Marco Lara Klahr, cited in Fidel Samaniego, “Los 
reporteros estamos formados para cumplir ordenes,” El Universal, December 6, 2005, www.
eluniversal.com.mx, and Rafael Otano and Guillermo Sunkel, “Libertad de los periodistas en los 
medios” (Journalists’ freedom in the media), Revista comunicación y medios 14, Universidad de 
Chile, 2003, http://www.icei.uchile.cl/ comunicacionymedios/ 14otanoysunkel.html\.

23	Hughes, Newsrooms in Conflict: Journalism and the Democratization of Mexico.
24	DiMaggio and Powell, “The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective 

Rationality in Organizational Fields.”



July 2007 | 87

The previously reviewed literature from academia and advocacy 
groups suggests a number of hypotheses about the causes of the variation in 
journalistic assertiveness, autonomy, and diversity that we see across Latin 
America after the installation of electoral democracies with differing levels of 
participation, representation, government accountability, and adherence to the 
rule of law. I will group them together into three approaches: the Environmental 
Model, the Organizational Model, and an omnibus Institutional Model. In 
the Environmental Model, cues from the environment of news production-
including legal, political, and economic forces and structures-drive journalistic 
production. In the Organizational Model, organizational leaders’ values and 
assumptions about journalism and politics drive journalistic production. In 
the Institutional Model, interaction among conditions in the environment, the 
organization including its leadership and culture, and the organizational field 
drive journalistic production.

The hypotheses generated by the Environmental Model locate the 
causes of press behavior in the legal, political, and economic environments 
in which media organizations operate. These would include the presence 
or absence of pressures on content from threats, harassment, and violence; 
legal restrictions; strategic use of state advertising, broadcast concessions, or 
other needed inputs; strategic use of private-sector advertising; and degree 
of media competition and concentration (either very low or very high). The 
Organizational Model includes organizational leadership and culture, including 
the expressed values and underlying assumptions about politics and journalism 
of organizational leaders and the newsroom cultures that they help to create. 
The Institutional Model posits an interaction between the organization and the 
environment, additionally considering the role of innovative organizations in 
the transorganizational field.

The Cases

The first case analyzed is the newspaper La Epoca of Chile. La Epoca opened 
during a thaw in General Augusto Pinochet’s personalized form of bureaucratic 
authoritarianism. Pinochet had bet regime legitimacy on economic performance. 
When that stagnated in the early 1980s, he slowly increased respect for civil 
liberties. Eventually, economic stagnation, harsh repression, international 
pressure, and a taste of free expression led to his peaceful retreat from the 
presidential palace. La Epoca published its first edition on March 11, 1987, and 
settled in a month later as the third-largest newspaper in the capital, following 
proregime newspapers El Mercurio and La Tercera.25

25	León Dermota, And Well Tied Down: Chile’s Press Under Democracy, 27, 28, 40-42; Shirley 
Christian, “Opposition Paper Launched in Chile,” New York Times, March 19, 1987, A7; and 
Clara Germani, “Chile’s New Paper Risks ‘Opposition’ Label by Printing all the News,” 
Christian Science Monitor, April 10, 1987, C15.



88 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1

The expressed values and news content of La Epoca suggested a culture of 
journalism supporting diversity, autonomy, and where possible, assertiveness. 
La Epoca’s content stood out from larger proregime competitors. While El 
Mercurio placed Pinochet’s color photograph and speeches on the front page 
nearly every day, La Epoca covered all of the political parties. One of the 
newspaper’s early scoops was simply to report that Pope John Paul II had 
called the Pinochet government “dictatorial.” El Mercurio ignored the story; 
other proregime newspapers buried it.26 Later La Epoca became known for 
exposés about corruption and human rights abuses.

La Epoca was founded by Emilio Filippi, a journalist identified with 
Christian Democrat publications, who bought the paper with other investors led 
by politician Juan Hamilton. Hamilton later would become a senator and cabinet 
member under Christian Democratic presidents Patricio Alywin and Eduardo 
Frei. Despite organizational leaders’ partisan leanings, Filippi’s expressed 
values supported independent journalism. He described the newspaper not as 
an opposition paper, but as guided by “four basic characteristics: professional, 
independent, pluralist, and democratic. ...We offer access to ideas of all kinds: 
left, right and center, resisting identification with one of them.”27

La Epoca had an impact on the newspaper field, which was dominated 
by two proregime newspaper chains that had grown with the dictatorship’s 
financial support. León Dermota calls what occurred in the proregime 
newspapers “calculated pluralism,” and attributes it to competition from La 
Epoca and other critical publications in a liberalizing press environment. After 
Chileans voted to remove Pinochet from office in 1989, the dominant chain El 
Mercurio began to cover all of the political parties and invited left-of-center 
politicians to write opinion columns.

The diffusion of the new journalistic form across the newspaper field 
occurred, as in Mexico, through mimicking and the expansion of networks 
of journalists formed at La Epoca. El Mercurio’s editors changed their habits 
when La Epoca published interesting stories they missed or had ignored.28 
Some of La Epoca’s journalists, including Fernando Paulsen, who became the 
editor of La Tercera, went to work for mainstream publications.29 La Epoca’s 
journalists also helped to create at least two other independent or quasi-
independent publications, for a period of time, that carried on the tradition of 

26	Alves, “From Lapdog to Watchdog: The Role of the Press in Latin American Democratization”; 
Germani, “Chile’s New Paper Risks ‘Opposition’ Label by Printing All the News”; and Sanford 
J. Ungar, “How Chile Muzzles Its Press: In Santiago, Only the Bravest Fight Repression and 
Apathy,” Washington Post, January 3, 1988, A5.

27	William D. Montalbano, “Young Newspaper Tests Limits of Chile’s Dictatorship,” Los Angeles 
Times, May 17, 1987, and Christian, “Opposition Paper Launched in Chile.”

28	Alejandra Matus, telephone interview by author, Miami, Santiago, July 20, 2005.
29	Alves, “From Lapdog to Watchdog: The Role of the Press in Latin American Democratization,” 

191-194, 200-201.



July 2007 | 89

critical, assertive, and diverse journalism, La Nación Dominical and Plan B.
At the same time, analysts have noted that liberalization of the environment 

and the arrival of an innovator in the newspaper field did not end all of the old 
behaviors in the Chilean press. For example, El Mercurio supported political 
candidates from pro-Pinochet parties and negatively framed or ignored news 
about demands from marginalized citizens, such as indigenous peoples’ claims 
to land and political rights.30 Additionally, the proregime newspapers reacted 
to the new critical, politically focused publications by “depoliticizing” their 
content after the return to democracy. El Mercurio, especially, offered a wide 
range of coverage beyond politics, including a strong classified advertising 
section, sports coverage, and lifestyle reports. La Tercera, a tabloid, focused on 
urban issues for Santiago’s middle class. Chilean media executives called this 
change “retasking the product.”31

And what of La Epoca? Did it thrive in the newly liberalized environment? 
La Epoca no longer exists, nor do its direct offspring created in the style of 
the newspaper by journalists formed there. Analysts of Chilean journalism 
note that there was less assertiveness and diversity in the Chilean press of the 
early 2000s than at the end of the dictatorship. Otano and Sunkel wrote that 
the “paradox” of Chilean journalism was that: “a supposedly democratizing 
process has been depleting the ideological and cultural diversity of the media 
in comparison with what existed in the last years of the military regime, with 
the result that not a few journalists who were in the opposition in the 1980s 
denounce with disillusion that currently certain types of information, criticism 
or viewpoints cannot be expressed.”32

How could that happen? Environmental pressures after the return to 
electoral democracy offer a number of partial explanations. The dictatorship’s 
legacy of concentrated commercial media ownership favored La Epoca’s 
commercial competitors. Conservative private sector advertisers did not 
want to support publications that rocked the boat politically. Similarly, a 
closed intellectual environment sought consensus above all else. Finally, new 
governments failed to support independent journalism with quotas of state 
advertising or legal reforms that would support investigative journalism. In the 
newspaper field, the financially stronger El Mercurio reacted strategically to 
take away some of La Epoca’s innovative edge and introduced other content 
innovations more in synch with the depoliticized environment in the years 
immediately following the dictatorship. However, the underlying values 
and assumptions of those who controlled the direction of La Epoca’s news 
content cannot be discounted. Observers believe that a reemergence of a 

30	Antonio Castillo, “The Media in the Chilean Transition to Democracy: Context, Process and 
Evaluation (1990-2000)” (Ph.D. diss., University of Western Sidney, 2006).

31	León Dermota, And Well Tied Down: Chile's Press Under Democracy, 32-34, 39.
32	Otano and Sunkel, “Libertad de los periodistas en los medios.”



90 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1

Christian Democrat partisan identity at La Epoca overwhelmed wider civic 
tendencies once electoral democracy returned, identifying the newspaper with 
the governing party. Filippi eventually accepted a position as ambassador to 
Portugal under Aylwin. Another La Epoca columnist and the founding editor of 
the critical publication Análisis, Juan Pablo Cárdenas, left to work abroad for 
the foreign ministry of Christian Democrat Eduardo Frei. More broadly, Otano 
and Sunkel say that a “don’t-rock-the-boat” culture of passivity permeated 
Chilean journalism after a founding democratic election peacefully ended the 
brutal military dictatorship, discouraging journalists from broadening news 
agendas and sources beyond those set by government, which was Christian 
Democratic from the foundational election in 1990 until 2000. In the end, the 
form of democratic journalism that La Epoca helped to pioneer was limited by 
its organizational culture, changes the publication itself set in motion within 
the organizational field, and the wider environment of Chilean society.

The second case is Argentina’s Página/12, another Latin American 
newspaper frequently mentioned as an early democratic innovator. Página/12 
reinaugurated investigative journalism in Argentina after the fall of the 
disgraced military junta that brutally ruled the country from 1976 until 1983. 
The daily newspaper published or prompted others to expose the slew of press 
scandals that hit the administration of Carlos Menem in the 1990s.33

Scholars of military rule and retreat in Latin America write that the 
Chilean military relinquished the government from a strong position, 
retaining “reserve domains” of influence such as protection from human rights 
prosecutions that only much later were broached. Argentina’s military, on the 
other hand, was demoralized when it left the government. It never overcame 
interforce disorganization, never produced sustained economic growth, and 
was humiliated by its loss of the Falklands/Malvinas War to the British.34 In 
this context, leaders of what remained of the country’s tattered political parties 
negotiated a transition that led to elections in October 1983. The newly elected 
president, Raúl Alfonsín, took office in December 1983 and the transition to 
democracy was underway.

33	Alves, “From Lapdog to Watchdog: The Role of the Press in Latin American Democratization”; 
Joel Millman, “Argentina: A Fix on Corruption,” Columbia Journalism Review 31, no. 1 (1992): 
52-53; Isabel Vincent, “An Argentine: Gadfly: J. Lanata, Editor of Página 12,” World Press 
Review (1992): 55; and Waisbord, “Knocking on Newsroom Doors: The Press and Political 
Scandals in Argentina.”

34	J. Samuel Valenzuela, “Democratic Consolidation in Post-Transitional Settings: Notion, Process 
and Facilitating Conditions,” in Issues in Democratic Consolidation: The New South American 
Democracies in Comparative Perspective, ed. Scott Mainwaring, Guillermo O’Donnell, and J. 
Samuel Valenzuela (Notre Dame: University of Notre Dame Press,1992), 57-63. Felipe Agüero, 
“Chile: Unfinished Transition and Increased Political Competition,” in Constructing Democratic 
Governance in Latin America, ed. Jorge Dominguez and Michael Shifter (Baltimore, MD: Johns 
Hopkins University Press, 2003), 292-320.



July 2007 | 91

For the next fifteen years, Argentine press behavior operated differently 
from what the Environmental Model of media behavior would suggest. When 
Alfonsín took office, Argentine press and society experienced liberties and 
constitutional guarantees for the first time in seven years. His government (1983-
1989) aggressively investigated and prosecuted human rights abusers. While 
the press was more assertive, it was restrained compared to bold government 
action, avoiding sensitive topics and more-than-timid criticism. Waisbord wrote 
that the Argentine press “merely observed rather than stimulated revelations on 
abuses of human rights.”35

Press assertiveness surged after Carlos Menem took office (1989-1999), 
even as the political environment worsened considerably. At one point, 140 
instances of physical attacks on the press had been reported, none of which was 
cleared up. Menem himself called reporters “vandals” and dubbed Página/12 
reporters “delinquents.” He said journalists investigating local corruption 
would have to put up with physical threats as “an occupational hazard.” The 
government proposed a press gag law and boycotted advertising at Página/12 
for two weeks, rescinding the proposal and boycott only in the face of unified 
protest and a well-timed editorial in the New York Times.36

While the economic environment under Menem shifted in favor of 
increased assertiveness for the larger mainstream newspapers, which benefited 
from privatization and deregulation of state media companies, Página/12 
benefited only from its ability to capture private-sector advertisers who 
wanted to reach elite readers attracted by its must-see coverage. It was not 
the financially strongest newspaper that reinitiated investigative journalism in 
post-authoritarian Argentina, but one that was entrepreneurial in the journalistic 
sense. Waisbord relates:

Only one daily (Página/12) was initially interested in breaking stories 
and covering delicate issues; another (Clarín) later decided to take a 
more confrontational line, partially (according to my interviews) in 
response to Página/12’s rising sales among actual and potential Clarín 
readers. Other newspapers, even when having the same information, 
did not seem eager to break news about sensitive matters; instead, they 
adopted a cautious position, speculating that revelations implicating 
government officials could hurt relations with both the Menem 
administration and advertisers.37

35	Waisbord, “Knocking on Newsroom Doors: The Press and Political Scandals in Argentina,” 
26-27.

36	Waisbord, “Knocking on Newsroom Doors: The Press and Political Scandals in Argentina,” and 
Calvin Sims, “Anti-Corruption Reporter Shot in Argentina,” New York Times, June 14, 1995, 
A10.

37	Waisbord, “Knocking on Newsroom Doors: The Press and Political Scandals in Argentina,” 
28.



92 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1

Página/12 pushed mainstream newspapers, especially Clarín, beyond timid 
experimentation and split the newspaper field.

Rather than financial strength or competitive strategy, Página/12’s 
autonomy and assertiveness sprung from the oppositional values of its 
founders. In turn, these came from ideas inherited from the predictatorship 
tradition of investigative journalism and Europe’s left and center-left press. 
Two young journalists and a progressive businessman with interests in human 
rights thought that Argentines needed a more critical voice in the press in the 
mid-1980s. They founded Página/12 in May 1987. In interviews in 2005, 
newspaper co-founder Jorge Lanata recalled that a “spirit of investigation and 
press independence was basic in the founding of the daily.”38

Lanata received editorial advice from the novelist and journalist Osvaldo 
Soriano, who had spent the dictatorship in exile in Belgium and France writing 
fiction and co-editing the magazine, Sin Censura (Without Censorship). His 
newspapers of reference were El País of Spain and Libération of France. 
Página/12 reinaugurated Argentina’s tradition of investigative newspaper 
journalism by hiring some of the famous journalists still alive from the 
1970s and commingling them with enthusiastic novices. The star Página/12 
muckraker quickly became Horacio Verbitsky, who emerged from underground 
journalism once the military returned to its barracks. While Verbitsky has 
readily identified himself with the political left and foreign reporters in the 
early 1990s repeatedly called Página/12 “unabashedly leftist,” Lanata rejected 
leftist leanings. He said in 1992: “We are not a left- or a right-wing newspaper. 
I say we are a liberal newspaper. The left attacks us for belonging to the new 
right and the right attacks us for being on the left.”39

The newspaper in the Menem era was definitely adversarial toward the 
government, however. The Financial Times of London noted, “Página/12 rarely 
finds anything praiseworthy in Mr. Menem’s government.” The newspaper 
opposed Menem’s economic plan, including his neoliberal economic policies 
and the increasing concentration of presidential power.

Like La Epoca, Página/12’s assertiveness was not to last. The obvious 
explanation comes from the collapse of the economy toward the end of the 
decade, which was followed by the reconstruction of a strong presidency. Two 
successive presidents resigned amid the economic turmoil and President Nestor 
Kirchner took office in April 2003 with just 22 percent of the vote. Kirchner, 
however, surprised everyone by quickly reconsolidating power. He took bold 
action, peppered with anti-imperialist rhetoric, and within two years became 
wildly popular. A child of the 1970s, he quickly fired a swath of military 
officials associated with the 1976-1983 dictatorship and voiced support for 
stripping dirty war abusers of a blanket amnesty granted by Menem. At the 

38	Jorge Lanata, e-mail interviews by author, Miami, Buenos Aires, July 27 and August 2, 2005.
39	John Barham, “Survey of Argentina,” Financial Times, May 14, 1992.



July 2007 | 93

same time, he pressured the IMF and other international creditors into the 
biggest debt-reduction deal ever achieved by a developing country. Perhaps 
most importantly, he produced two straight years of 8 percent economic 
growth.

In the years after Kirchner took office, Argentina’s most famous watchdog 
newspaper ceased to bark. Página/12 did not publish one serious press scandal 
touching a high administration official between Kirchner’s election and mid-
2005. One of the newspaper’s most respected columnists, Julio Nudler, quit 
over what he claimed was censorship of an article linking Kirchner’s powerful 
cabinet chief minister to government corruption.40 Was economic pressure the 
only cause of censorship?

Obviously, the government’s economic power and the collapse of the 
private sector played important roles. The Kirchner government became a very 
powerful advertiser during the crisis and used advertising to reward supportive 
publications, specifically, Página/12.41 But Página/12’s relationship with the 
Kirchner government was not only cordial on the business side. Journalists 
repeat the rumor that Verbitsky became an unofficial advisor to the president, 
which he denies, because so many of his proposals were quickly put into 
place. Verbitsky responds that Página/12’s editorial support of the president 
is “coherent…. It questioned a large number of things about the policies of 
Menem and [interim President Eduardo] Duhalde. When there is a government 
that does things different from how they used to do things, naturally it suits 
[the newspaper].”42

The government’s advertising support of Página/ 12 has to be understood 
in the context of the newspaper leadership’s ideological affinity with Kirchner 
and its previous aversion to Menem. Verbitsky’s definition of journalism as 
political militancy guides the paper, at least in part: “In Argentina, there is no 
distinction between politics and journalism.”43 On the other hand, Lanata long 
ago left the newspaper.

Finally, Guatemala’s innovative daily Siglo Veintiuno also pioneered a 

40	Rodríguez, “El perro no ladra: Ocaso del periodismo de investigación en Argentina.”
41	Dario Gallo, “Amor por encargo: El gobierno usa 80 millones en avisos para presionar a medios 

y conseguir oficialismo” (Love by order: The government uses 80 million in ads to pressure 
the media and obtain Oficialismo), Noticias, March 7, 2004; and Dario Gallo, “Domesticados: 
Por qué los rebeldes de ayer se volvieron dóceles con el kirchnerismo” (Domesticated: 
Why yesterday’s rebels turned docile with Kirchnerism), Noticias, October 16, 2004; Poder 
Ciudadano, “Planillas oficiales de la Secretaría de Medios. Distribución de la publicidad oficial 
por medio” (Official tallies of the Media Secretariat. Distribution of official advertising by 
Médium), n.d. (2004), http:// www.poderciudadano.org/?do=news&id= 152&PHPSESSID= 
b2f5e5f9e2f73ff0ff3ef40f379c02a2 (accessed July 2, 2007).

42	Nicolás Wiñazki, “El perro vuelve a ladrar” (The dog barks once again), Noticias, June 18, 
2005, 29.

43	Verbitsky, cited in Gill, “Muzzling the Watchdog: Changing Media Performance in Democratic 
Argentina,” 1.



94 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1

more democratic form of journalism during an opening in an authoritarian 
regime, and in the process pushed behavioral change at traditional newspapers. 
The difference in the Guatemalan case is that, when Siglo Veintiuno began to 
lose its civic identity, for reasons similar to La Epoca and Página/12, most 
of its journalists where able to create a new newspaper founded on the same 
principles. Business owners, nongovernmental organizations, and international 
organizations dedicated to supporting independent media backed this new 
venture financially, creating a societal alliance for democratic journalism that 
the other cases lacked.

Guatemala was in the waning years of a thirty-six-year civil war when 
a group of business owners formed Siglo Veintiuno in 1990. A series of 
personalistic dictatorships had ruled the country during most of the conflict. 
Democracy, even the oligarchic kind that involved only the elite sectors, was 
the exception more than the rule. “The state of the press was dismal” when 
Siglo Veintiuno was founded, said publisher Lionel Torriello Najera in 1997. 
“We were different in that we were committed to changes that the society 
desperately needs. We present a position that is unabashedly pro-democratic 
and pro-free market.”44

In its early years, the newspaper published muckraking articles on 
corruption and human rights violations. Led by José Rubén Zamora, a young 
editor from a journalistic family with a tradition of social progressivism, Siglo 
Veintiuno covered social issues such as the abuse of street children and opened 
its opinion pages to guerrilla leaders and trade unionists as well as to bankers 
and business owners.45 The assertiveness of Siglo Veintiuno’s founding staff 
stood “in marked contrast” to the historically passive and narrow Guatemalan 
press, write Rockwell and Janus in their book, Media Power in Central 
America.46 The country’s political and economic elite responded to the new 
style, and readership in the economically coveted sector of the population rose. 
The largest newspaper in the country, Prensa Libre, changed its editorial line to 
respond to the innovative competitor and the rise of a new generation of family 
owners that led the newspaper.

The test of Siglo Veintiuno’s support for democracy came just three years 
after its founding when President Jorge Serrano suspended the constitution 
and dissolved Congress and the judiciary in an attempt to take absolute power 
in the style of Peruvian President Alberto Fujimori’s self-coup. Zamora was 
tipped off at 4:00 a.m. that Serrano had suspended the constitution and had 

44	Alves, “From Lapdog to Watchdog: The Role of the Press in Latin American 
Democratization.”

45	Michael Reid, “Guatemala’s Press Fights Return to the Dark Ages: Jose Zamora and Other 
Journalists Played a Vital Part in Denying President Serrano His Coup,” Guardian, June 23, 
1993, 9.

46	Rockwell and Janus, Media Power in Central America, 100.



July 2007 | 95

dispatched troops to shut down the legislative and judicial branches. Zamora 
quickly roused his staff and produced a special edition of sixty thousand copies 
before the military surrounded his offices and printing plant, demanding that 
censors enter. The troops surrounded Siglo Veintiuno’s printing plant and 
blocked publication.

For four days, Siglo Veintiuno’s staff wrote stories and faxed sections of the 
newspaper to political and civic leaders domestically and abroad in defiance 
of the censorship. When the newspaper agreed to allow in the censors, Zamora 
ran blank boxes in place of censored stories and changed the masthead to Siglo 
Catorce (Century 14), because “it was the last century of obscurantism, when 
the authorities didn’t want the population to be informed.”47 After seven days, 
the military deserted Serrano and he fled the country in the face of a broad civil 
opposition.

The development of Siglo Veintiuno thus far follows the propositions of 
the institutional model. Owners and an editor with alternative ideas about 
journalism and society founded an innovative newspaper that practiced 
autonomous, assertive, and pluralistic journalism. By resonating with society 
during an opening in an authoritarian regime, the publication became both 
prestigious and successful financially, pressuring the traditional press into 
mimicking its style. In this case, the positive impact of the newspaper on the 
country’s democratic transition is clear, helping to crystallize opposition to a 
return to authoritarianism.

Like the other newsrooms studied, the journalistic model of Siglo Veintiuno 
depended on the acquiescence-if not the leadership-of its owners. Newsroom 
cultures can buffer changes of many sorts, but cannot forestall them if owners 
are intent on transforming a publication. Siglo Veintiuno’s owners lost their 
civic impulse when Zamora began to criticize the military too often and a 
new presidential administration more in tune with their free-market ideology 
came into power. Analysts of the Guatemalan media say that Siglo Veintiuno’s 
editorial independence began to decline when pro-free market President 
Alvaro Arzú (1996-2000) was elected in 1996. Zamora said that the spark that 
ignited the departure of seventy staffers at Siglo Veintiuno was his dismissal 
for publishing investigations that alienated the Guatemalan military, factions 
of which aligned with organized crime and remained the power behind the new 
electoral environment.

Zamora rounded up enough small investors and eventually a low-interest 
international loan to be able to operate his new newspaper, elPeriódico, in which 
all of the former Siglo Veintiuno staffers were partners. They quickly faced a 
government ad boycott, as well as government pressure on the newspaper’s 
private advertisers. Financial difficulty was not the only pressure. Threats and 

47	Reid, “Guatemala’s Press Fights Return to the Dark Ages: Jose Zamora and Other Journalists 
Played a Vital Part in Denying President Serrano His Coup.”



96 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1

physical repression reached a crescendo during the government of President 
Alfonso Portillo (2000-2004). After elPeriódico published an investigative 
article that named military officers and government officials who allegedly 
profited from mafia activities, including trafficking in drugs, kidnapping, and 
extortion, the Portillo government sent tax auditors to the newspaper for forty 
days. After a related column directly criticized a high-placed general, twelve 
well-organized assailants invaded Zamora’s home and terrorized him and 
his family for two hours. Zamora sent his family abroad and then, in typical 
fashion, investigated his assailants and named them in an exposé. Many had 
connections to the president’s staff, military intelligence, and state security 
offices. Only two were brought to trial, and only one was convicted. During the 
ordeal, Prensa Libre lent editorial support to Zamora, who kept up the heat.

Analysis

Table 1 compares the cases across a number of variables suggested by the 
three models as possible causes for journalistic behavior. The precondition 
for all of these newspapers-all founders of prodemocracy journalism in their 
countries-was that the external environment was liberal enough for news 
organizations to behave autonomously and assertively at least to some degree, 
while representing a diversity of voices and perspectives. None had government 
censors in the newsroom, as during previous military governments. The press 
environment today in Latin America’s electoral democracies is much more 
open, a threshold has been passed, and yet severe pressures on news content 
sometimes still arise and hypothetically can explain the variation in democratic 
journalism that we see across countries and across time. However, this study 
finds weak evidence for such a hypothesis.

The comparison of Latin America’s founding democratic newspapers shows 
that variation in the external environment of news production is not enough to 
explain differences in news media performance. There is no systematic pattern 
showing that economic pressure, political pressure, violence against journalists, 
or legal pressure, in any combination, determined the strength of democratic 
journalism in these four newspapers. However, consistently across each case, 
whether a newspaper’s organizational leaders had an ideological affinity 
for the political or economic program of the government in office correctly 
predicted press behavior. Sometimes this occurred even when environmental 
cues worked against such behavior.

While these measures are admittedly blunt given the secondary nature of 
the sources, the pattern is consistent in all cases. Therefore, although we cannot 
rule out the importance of environmental fluctuations after a threshold of 
liberalization has been passed, researchers should concentrate just as strongly 
on what is going on inside news organizations. Leadership orientations and 
their effect on organizational culture matter greatly, especially because of 
vertical decision-making structures and the shallow roots of journalistic 



July 2007 | 97

professionalism in countries that have experienced harsh repression within 
living memory. To understand what creates journalism that helps to activate 
participatory citizenship, broaden representation to marginal groups, and hold 
governments accountable for their actions, it is time to look more closely inside 
news organizations.

Table 1. �Press Environment, Organizational Leadership, and Strength of 
Democratic Journalism in Four Newspapers

Democratic 
Journalism:
Stronger or 
Weaker

Economic 
Pressures

Political 
Pressures

Violence Legal 
Pressures

Leaders’ 
Affinity with 
President, 
Government

La Epoca
Stronger P P-D P-D P A
Weaker P A A L P

Página/ 12
Stronger A P P L A
Weaker P A A L P

Siglo 21
Stronger A P P L A
Weaker A A A L P

elPeriódico
Stronger P P P L A

P 	 == 	 present
P-D	 == 	 present, decreasing
A 	 == 	 absent
L 	 == 	 latent; on books, but not used



98 | Taiwan Journal of Democracy, Volume 3, No.1


